6.2 C
Telšiai
2025 / 03 / 26

Ateityje keliausime kitaip: automobilis pamažu nyksta iš statusą nusakančių atributų sąrašo

Ar jau skaitėte?

Stiprų sąlytį su sovietmečiu turėjusios Lietuvos kartos vis dar stebina paradoksais, kuomet savo statusą bando parodyti kuo prabangesniu automobiliu. Tačiau pokyčiai visuomenės savimonėje jau ryškėja: sėkmingi naujosios kartos atstovai nesistengia investuoti į nuosavą automobilį ir tiesiog sėda į traukinį. Urbanistas, Lietuvos architektų rūmų pirmininkas Lukas Rekevičius sako, kad įsigalėjęs automobilių kultas traukinių stotis Lietuvoje vis dar trukdo išplėtoti taip, kad keliaudami traukiniu galėtume jaustis kaip užsienio šalyse.

- Reklama -

Vilniaus Stoties rajone planuojant vieną didžiausių konversijos projektų „Vilnius Connect“, kuriuo siekiama lygiuotis į Berlyną, Vieną ar Roterdamą, Lietuvos sostinė atsidurs ir europinės vėžės „Rail Baltica“ maršrute. Pasak L. Rekevičiaus, iš esmės pertvarkyti Vilniaus transporto vartai išspręs ir gerokai daugiau vietinių problemų.

„Geležinkelio stotys Lietuvoje nėra plačiai naudojamos, todėl kol kas tai nėra pirminės svarbos visuomeniniai pastatai. Vis dar daug žmonių renkasi keliauti automobiliu, nes tokia yra susiformavusi tradicija. Šalyje traukiniai tik visai neseniai ėmė darytis „patogūs“ ir tai dar ne visose linijose kaip, pavyzdžiui, Vilnius–Kaunas, Vilnius–Kaunas–Klaipėda. Su kitais miestais yra sudėtingiau, bet jiems augant susisiekimo reikšmė taip pat natūraliai didėtų“, – pastebi architektas.

BMW ar traukinio bilietas?

Architektas Lukas Rekevičius. Nuotrauka Dovilės Dagienės.

L. Rekevičiaus teigimu, keliavimas traukiniu yra paslauga, kurios nereikia kurti nuo nulio ir pratinti prie jos vartotoją, bet ji dar nėra gerai išplėtota. Sutvarkius traukinių linijas – vietos ir tarptautines, išaugs ir keliautojų srautai.

„Traukinyje yra internetas, elektra, patogus staliukas. Iš Vilniaus į Kauną juo nuvažiuojama labai greitai, taip pat neprarandi tos valandos ir gali dirbti. Čia tarp keleivių yra daug specialistų ir tikrai turtingų naujos kartos verslininkų, kurie tikrai neinvestuoja į automobilį. Tiesiog nereikia. Traukinys yra geriau, o statusą ši nauja karta brėžia tikrai ne automobiliu, kuris yra mūsų rytietiškos tapatybės dalis“, – sako jis.

- Reklama -

Kaip ant Rytų ir Vakarų Europos slenksčio esančios šalies gyventojai vis dar neišvengiame tokių paradoksų, kaip septintos klasės BMW priparkuotas prie lūšnelės Markučiuose. Toks elgesys ypač ryškus kartoje, kuri turėjo stiprų sąlytį su sovietmečiu. Urbanisto vertinimu, naujojoje, ekonomiškai aktyviausioje kartoje tokių apraiškų praktiškai nebėra, tačiau dėl stipraus automobilių kulto geležinkelio stotys neatsikrato etiketės, kad keliauti traukiniu yra išskirtinis įvykis, o ne rutina.

„Paryžiaus regione gyvena apie 10 mln. žmonių, į Paryžių dirbti kasdien važiuoja ne šimtai tūkstančių, o milijonai gyventojų. Tai lemia, kad stotys tampa ne kažkokiu įvykiu, kur pasitinkama ir išlydima, ką mes vis dar turime su savo stotimis, ten jos iš esmės yra rutina ir tiesiog didelės transporto stotelės. Turbūt ir Vilniaus, ir Kauno stotys šį statusą pasieks per tam tikrą laiką“, – prognozuoja specialistas.

Vilniui reikia ruoštis

Vilnius kaip miestas-parkas yra unikalus dalykas ir neabejotinai tai bus siekiama išsaugoti. Anot urbanisto, sostinei pasiekus tankinimo ribą aštresnis taps ir atvykimo čia dirbti klausimas, su kuriuo gali susidurti ir artimesnių priemiesčių, ir tolesnių rajonų, ir kitų miestų gyventojai. Reikia būti pasiruošus tam, kad stotis taps tais vartais, per kuriuos žmonės keliaus, nes Vilnius po truputį tampa metropolio teritorija“, – sako L. Rekevičius.

Stoties rajono sutvarkymas yra didelis privalumas, nuo jo įspūdingumo priklausys, ar žmonės čia norės vykti kaip į Niujorko parką „High Line“ tiesiog praleisti laiko. „Vilnius Connect“ konversijos projektas gali padėti išspręsti ir gerokai svarbesnius vietinius klausimus, tarp kurių – Naujininkų reputacijos klausimas.

„Mes turime Vilniuje likusį vieną tikrą labai izoliuotą rajoną – Naujininkus. Tai pakankamai uždaras su šiek tiek kriminalinio atspalvio rajonas, pasižymintis nemaža socialine atskirtimi. Šiame rajone vienu metu net 4 kalėjimai veikė. Ir tai yra prie pat Vilniaus senamiesčio esantis rajonas, su senais pastatais, įspūdingu reljefu. Naujininkai yra verti daugiau, nei būti Vilniaus getu, bet jiems dešimtmečiais nesiseka dėl to, kad yra bėgiais „atpjauti“ nuo Vilniaus senamiesčio“, – konstatuoja urbanistas.

Jo teigimu, kiti šalia senamiesčio esantys rajonai pasikeitė, net kriminalinį atspalvį turėjęs Užupis tapo prestižinis. Tačiau pokyčiai Stoties rajone keis ir Naujininkus, naikins sunkiai pereinamus fizinius barjerus ir leis integruotis į miestą.

„Tad iš esmės su Stoties konversijos projektu geriausias darbas bus padarytas Naujininkams. Jei prasidės judėjimas, tai didelė migracija į Vilniaus centrą planuojama būtent iš Naujininkų senų ir naujų gyventojų. Jie bus reikšmingas konvertuoto rajono vartotojas ir klientas, net jei ir nesiruošia niekur keliauti traukiniu“, – prognozuoja L. Rekevičius.

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

Vidutinis reitingas 0 / 5. Balsų skaičius: 0

Kol kas nėra balsų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Kadangi šis įrašas buvo naudingas...

Sekite mus socialiniuose tinkluose!

TOP naujienos

VU partnerystės docentas M. Dubnikovas: kaip pandemija paveiks šalies ir pasaulio ekonomiką?

Visuomenėje netylant diskusijoms apie koronaviruso keliamus finansinius iššūkius ir galimus ateities scenarijus, Vilniaus universiteto Verslo mokyklos partnerystės docentas Marius Dubnikovas teigia, kad tik pasibaigus...

Nespėjote atlikti gero darbo prieš šventes? Prireiks taros ir poros mygtukų paspaudimo

Šių metų gruodį sukako penkeri metai „Lidl Lietuva“ projektui „Už saugią aplinką mūsų vaikams“, kurio metu pirkėjai gali grąžindami tarą skirti pinigus už depozitą...

Nuo pirmadienio izoliacija privaloma keliautojams iš Estijos, Islandijos, Švedijos ir Suomijos

Paveiktų šalių sąrašo raudoną zoną papildžius Estijai, Islandijai, Švedijai ir Suomijai, nuo pirmadienio iš jų atvykstantys asmenys, nepaskiepyti nuo COVID-19 ligos ir nesirgę šia...

Telšiuose Arvydo Vilčinsko koncertas „Lietuvai“

Vasario 16 - Lietuvos Valstybės atkūrimo diena, tad kviečiame visus paminėti šią svarbią datą kartu ! 13.30 val. Telšių kultūros centre vyks šventinis dainų autoriaus...

ORAI: Antradienį be žymesnių kritulių

Antradienį be žymesnių kritulių. Vėjas rytų, šiaurės rytų, 5–10 m/s. Temperatūra naktį 2–7 laipsniai šalčio, dieną nuo 4 laipsnių šalčio iki 1 laipsnio šilumos. Trečiadienį...

Aukšto slėgio lauko šiauriniu pakraščiu plūsta šiltų orų banga iš vakarų

Vasario 22 d. debesuota su pragiedruliais. Kritulių nenumatoma. Vietomis rūkas, plikledis. Vėjas pietvakarių, 3–8 m/s. Aukščiausia temperatūra dieną 2–7 laipsniai šilumos. Vasario 23-os naktį be...

PORTALO SKAITOMIAUSI

JUMS PARINKTOS NAUJIENOS